AUFDERHEIDE, PAT, A Funny Thing IsHappening to TV's Public Forum,
Columbia Journalism Review, 30:4(1991:Nov./Dec.) p.60

?'KEEI%) v, where freedom of expression can flourish — not
135 ngffs only in gutsy journalism and wide-ranging talk
shows, but also in creative work that showcases

the range of perspectives in a multicultural nation.

Television viewers value its First Amendment

functions; they rate the service a highly valuable
community institution (more so than newspapers),
and rank it higher than commercial television as a
source for understanding important issues.

At the very least, public television is supposed
to do what commercial television won’t or can’t.
But, all too often, public television won’t or can’t.

Consider national public affairs, a weak spot in
commercial TV. And then look at the Voters
Initiative debacle. The John & Mary R. Markle

, Foundation had pledged $5 million for 1992 elec-
toral coverage — a chance to break out of sound-
bite-driven campaigns — if PBS could come up
with something new and convince stations to carry
the programs. After more than a year had passed
and $400,000 had been spent, Lloyd N. Morrisett,
the foundation’s president, withdrew the offer in
despair. PBS had never even gotten stations to
agree to air programs. One potential co-funder and
longtime supporter of public television, Eli N.
Evans, president of the Charles H. Revson
Foundation, said he was “stunned” that the deal
fell through “because of an unwillingness to com-
mit that level of time to something they felt would

not generate as much membership revenue and
support as their other programming.”

. A few weeks later, PBS proudly announced

PBS fur.ldlng comes joint political convention coverage with NBC.

Wlth Strlngs attaChed. “You get the newsgathering of NBC plus the per-

spective Robin [MacNeil] and Jim [Lehrer] give to

Could that be Why those activities,” PBS president Bruce Christensen

¢ 1A said. “It’s a wonderful match and marriage.” Not

Fhe Safely Splendld everyone agrees. “If PBS and NBC have so much
is driving out bolder fare? | g

BY PAT AUFDERHEIDE b

his past July, public TV’s P.0.V. (for
“point of view”) aired Marlon Riggs’s
Tongues Untied. But eighteen of the Public
Broadcasting Service stations in the top
fifty markets refused to run the video poem
on African-American gay identity. Too
risky.

In August, before there was even a whiff of
controversy, PBS yanked another scheduled
P.0O.V. film, Stop the Church, which documents
AIDS activists’ disruption of a mass led by
Cardinal John O’Connor. Way too risky.

Public television is supposed to be a place

Patricia Aufderheide teaches at the School of
Communication at The American University in
Washington, D.C. and is a senior editor of In These
Times.

60 CIRNOVEMBER/DECEMBER 1991

Copyright (c) 2004 ProQuest Information and Learning Company
Copyright (¢) Columbia University



in common, why do we need public television?”
muttered one PBS station staffer. In mid-October,
the Markle Foundation gave $3.5 million to an
organization it thought could deliver innovative
election coverage — CNN.

Community news and public affairs — another
weak spot in commercial television — is also ail-
ing on public television. In the face of cutbacks in
1990, Boston’s WGBH cancelled its unique, fif-
teen-year-old Ten O’ Clock News, substituting
cheaper public affairs shows. WNET in New
York, which had already dropped two local news
programs last year, shrank staff for its replacement
“talk-television” shows. Los Angeles station
KCET, which in palmier days had a nightly news
show, has cut back the production cost of its
remaining local programming, emphasizing studio
segments and talk rather than investigative field
reporting. (Last year, before the cuts, its local pub-
lic affairs won more Emmies than any other sta-
tion in the market.) Smaller stations axed shows
as well. WLIW, the only broadcast station on
Long Island to provide in-depth local news, killed
its nightly news show and two other local pro-
grams, substituting a weekly journalists’ talk
show; WSKG-TV in Binghamton, New York,
dropped four of five local public affairs series.

Suddenly-unemployed producers are angry, but
they won’t speak on the record, and with good rea-
son. They say their only hope of doing local jour-
nalism again, however slim, is public television.
“In-depth local news disappeared a long time ago
in commercial television,” said one, in words sim-

Stop the Church, a film documenting the disruption by
AIDS activists of a mass led by Cardinal John
O'Conner, was yanked from PBS'’s schedule a month
after another documentary sparked controversy.

T.L. Litt

ilar to those used by many. “It’s a tragedy that
public television is not stepping into that void and
telling people what’s going on where they live.”

Sometimes it’s hard to tell public television
from other channels on the cable lineup. The
Discovery Channel now delivers public televi-
sion’s longtime staple — animal shows. Arts &
Entertainment seems to be cornering the market in
BBC programs, which used to go to public TV.
Recently, WGBH and ABC jointly produced an
AIDS special for teenagers, which will air on
ABC stations the day after it airs on public televi-
sion.

And sometimes cable is more daring than public
television. At the same time this summer that
Washington, D.C.’s WETA was airing Hollywood,
The Golden Years, an affectionate tribute to the old
RKO studio days, A&E aired Naked Hollywood, a
scathing BBC take on the U.S. film industry.

he founding vision of today’s public televi-
sion featured its First Amendment func-
tions. Essayist E.B. White, in a letter to the
1967 Carnegie Commission on Public
Broadcasting, had imagined noncommer-
cial television as “our Lyceum, our
Chautauqua, our Minsky’s, and our
Camelot. It should restate and clarify the social
dilemma and the political pickle.” But the 1967
legislation failed to enact the Carnegie
Commission’s dream of a service that could “help
us see America whole, in all its diversity.”
Rejecting many of the report’s recommendations,
it provided no permanent endowment for the
Public Broadcasting Service, never defined “pub-
lic,” and created a Rube Goldbergesque bureau-
cracy.

A large part of that bureaucracy is dedicated to
dialing for dollars, one way or another, from its
three largest kinds of funders. Viewers contribute
nearly a quarter of public television’s funds, and
are the largest single source of funds for public
television’s billion-dollar-plus annual budget.
Taxpayers — through local, state, and federal gov-
ernments — pay about 40 percent. Corporations
contribute about 16 percent of public television’s
overall budget and 27 percent of PBS’s national
programming costs.

Public television officials celebrate the editorial
freedom granted by the service’s multiple funding
base. But even if public television isn’t beholden
to advertisers, it’s still true that all money comes
with strings. Governments have time and again
meddled in public television’s affairs, from
Nixon’s attempt to quash public affairs altogether
to congressional phone calls to P.O.V. after
Tongues Untied aired.

Viewers pick up the phone and donate during
programs that are tried, true, and genteel — like

'JRNOVEMBER/DECEMBER 1991

Copyright (c) 2004 ProQuest Information and Learning Company
Copyright (¢) Columbia University

Public
television is
supposed to
do what
commercial
TV won’t or
can’t. But,
all too often,
public TV
won’t or
can’t

61



Corporate
funding
inevitably
conditions
what
doesn’t get
made — or
even
imagined

62

1991’s best draw during pledge week, Three
Tenors (Pavarotti, Carreras, and Domingo).

Corporate dollars are usually tied directly to the
production and promotion of particular programs
(many taxpayer dollars pay for basic operations,
and viewer dollars are used at the station’s discre-
tion). That makes big business the most influential
agenda-setter in public television programming.

Corporations use public television to reach
audiences suspicious of advertising. Public televi-
sion’s weekly ratings — which show that nearly
80 percent of viewers tune in at some point,
although only slightly more than 2 percent are
likely to stay tuned in prime time — reflect an
audience much like that of the American public.
But individual programs, especially when shaped
by an underwriter’s interest, can pull in that hard-
to-reach, upscale, educated consumer. Herb
Schmertz, Mobil Oil’s longtime marketing guru,
boasted that Masterpiece Theatre (which he
designed and for which he personally selected the
programs) turned Mobil into “the thinking man’s
gasoline.”

Public television woos corporations with the
promise of burnishing their image. Related organi-
zations go further. Station magazines promise
advertisers they will reach readers — contributors
to the station — who are 80 percent college-edu-
cated, with household incomes more than two-
and-a-half times that of the average American
family. Public Broadcast Marketing, which places
underwriting blurbs on local public TV stations,
touts the opportunity to “increase sales, improve
your corporate image, and influence the people
most important to your company’s success.”

Corporations have no interest in attaching their
names to something controversial or low-rated.
Marc Weiss, executive producer of P.0O.V., the
premier national showcase for independent docu-
mentaries, recalls scouring the corporate commu-
nity for donations. “We knocked on a hundred
corporate doors and they said, ‘We’ll pass, thank
you.”” Finally Lands’ End, the large mail-order
firm, expressed interest. But then executives
viewed one of the more controversial programs in
the anthology series. Weiss recalls the one-sen-
tence good-bye: “We don’t think our customers
would like this show.”

South Africa Now, an award-winning, half-hour
show featuring uncensored news from southern
Africa, folded last spring after three years of strug-
gling without corporate backing. The Kwitny
Report was bumped from New York’s WNYC
after winning several journalism awards; veteran
investigative journalist Jonathan Kwitny has
searched in vain for corporate backing to continue
it. Even the eminently respectable Bill Moyers has
seen corporate backers back away from hard-hit-
ting pieces.

Corporations may fund programs that are enter-
taining and even informative, but they are hardly
forums for public debate. For instance, The Health
Century, funded by drug companies such as
Pfizer, Squibb, and Eli Lilly, discussed the con-
quest of infectious disease and organ transplants
— but not health insurance or the nursing crisis.

Living against the Odds, a PBS series aired this
past spring, was launched with more than a mil-
lion dollars of advertising and promotional money
from its sole sponsor, Chevron (maker of Ortho
pesticides as well as petroleum products), which
has long funded academic research in risk assess-
ment. Living against the Odds was Chevron’s
chance to popularize that research.

The three-part show humorously analyzes the
risks to individuals of everything from hang glid-
ing to being struck by lightning. Finally, in part
three, the program addresses the issue of industrial
pollution — in Poland. It contrasts the bad-guy
Polish state to American NIMBY, or “not in my
backyard,” movements. NIMBYs here are heart-
ening examples of democracy in action, not evi-
dence of a toxic waste problem.

And, increasingly, corporations back programs
that cozy right up to their business interests. For
instance, Northwest Airlines, which has Asian
routes, last year backed the four-part Doing
Business in Asia.

obody from the company that underwrites
a program or series needs to tell produc-
ers to be careful. Segment producer Liz
Schlick recalls her experience several
years ago on the children’s science series
Newton’s Apple, whose sole corporate
funder at the time was Du Pont. “Some
things we would want to deal with — such as
chemical pollution [the executive producer]
wouldn’t let us touch,” she says. “I don’t know if
it was ever even brought up to Du Pont. After a
while, we just stayed away from some issues.”

More important, corporate funding inevitably
conditions what doesn’t get made — or even
imagined. The vice-president for development
who lunches with the local corporate v.p. is not
shaping the station’s production agenda indepen-
dently. And in this atmosphere, even fully funded
noncorporate voices can have a hard time getting
on the air, especially if those voices are outside the
status-quo consensus. Labor unions, for instance,
have waged an uphill battle to place a few pro-
grams such as America Works on some public
television stations.

The Center for Defense Information, a think-
tank often critical of defense policy, produces
America’s Defense Monitor with foundation fund-
ing (acceptable under PBS rules). The program
airs on some ninety public television stations, as

Copyright (c) 2004 ProQuest Information and Learning Company
Copyright (¢) Columbia University

CIRNOVEMBER/DECEMBER 196




well as hundreds of cable systems, but senior pro-
ducer Sanford Gottlieb has also encountered fierce
resistance.

KPBS in San Diego — a Navy town — recently
told Gottlieb it was dropping the show because the
station didn’t want any advocacy programming.
Gottlieb argues that the CDI is not an advocacy
group but a think tank that draws research-backed
conclusions (some of which could irritate Navy
brass, not to mention military retirees who might
cancel their memberships). Furthermore, Gottlieb
points to KPBS’s airing of National Audubon
Society specials that boldly advocate environmen-
tal protection measures. But the station has held
firm.

Public television has come under fire both from
the right and the left. Accuracy In Media has,
among other charges, indicted the documentary
series Frontline for liberal bias in Central
American reporting. COMINT, a Los Angeles-
based conservative watchdog group, has also
accused public television of liberal bias, militating
against South Africa Now when it was still carried
by KCET. Meanwhile, Fairness & Accuracy in
Reporting has criticized The MacNeil/Lehrer
NewsHour for showcasing a preponderance of
white male officials, and pointed out that public
TV schedules are dotted with conservative and
business-oriented syndicated shows (offered cheap
or free), such as Firing Line, The McLaughlin
Group, and American Interests.

But the most marked bias in public television
programming is toward safety, consensus, and the
status quo, pushing programming toward the safe-
ly splendid. And now cable, too, is going after the
safely splendid.

ublic TV must now struggle to fulfill its
First Amendment promise in a fiercely
competitive environment. Recently, public
broadcasters staked their future on a reorga-
nization that centralizes programming deci-
sions at PBS’s national headquarters. A
more homogeneous schedule lets stations
benefit from national promotion; central selection
permits more efficient pooling of resources, and
possibly more daring choices. But will it result in
a wider range of perspectives, more programs for
and by the kind of people who don’t usually get
heard from in commercial television, and more
vigorous public affairs? Jennifer Lawson, the new
head of national programming, vows that, with
competition heating up, “PBS’s public service role
is more singular and important than ever.” She
proudly cites new series in the works about Native
Americans and “the state of American democra-
cy,” as well as a game show on geography for
school-age children.

But the Voters Initiative debacle was not a

heartening sign of commitment to public service.
There were other dismaying omens. For instance,
new PBS policies make life even more difficult for
second and third public stations in a market — sta-
tions that often provide more diverse program-
ming than the main station. And the recent Boston
Consulting Group study, commissioned by the
Corporation for Public Broadcasting, recommends
cutbacks on production of local programs in favor
of the more lucrative national programs. The study
frankly analyzes public television as a service “for
its consumers” — the same yardstick used by the
commercial networks. And it assumes the same
logic of '90s media conglomerates: each activity
(news, kids’ shows) must be a profit center.

Bill Moyers, who has done quite handsomely
out of public TV, nonetheless worries whether
feeding the ratings monster may in time betray the
service’s origins as a public forum. In a public
television meeting last year, he recalled helping to
push through the 1967 law as a press aide to
President Johnson: “We didn’t think public broad-
casting should serve an audience. We thought it
should serve the public.”

Without an adequate subsidy or a clear man-
date, that’s easier said than done. Not that public
broadcasters don’t try. For instance, at
Washington, D.C.’s WETA, the recent series Nine
Months tracked women of various races and class-
es through their pregnancies. In the process of
making the series, the station’s staff worked with
community groups’ prenatal health programs.
Another positive sign is the brand-new
Independent Television Service, a $6 million
annual fund set up by Congress after years of lob-
bying by independent producers. Its job: to pro-
duce programs that take creative risks and that fea-
ture perspectives and cultures often marginalized
in mainstream TV.

On the eve of making the service’s first funding
decisions, John Schott, ITVS’s executive director,
was optimistic. “It used to be that public television
only had to do what the networks weren’t doing,”
he says. “Now the environment is changing daily,
and in chaos there is opportunity. I think the sta-
tions are looking to us to help establish the unique
contribution of public television.”

To safeguard that unique contribution, public
television needs insulated money — whether this
is raised by taxing VCRs, by the sale of stations,
or by cable revenues — a clear mandate, and a
depoliticized funding structure. Most of all, it
needs public concern and participation.

And that’s the question. Do Americans see their
public television service as better entertainment or
as a forum for the free expression of significant
ideas? Market pressures keep pushing public tele-
vision toward the former. But its unique role is as
the latter. L 4

TIRNOVEMBER/DECEMBER 1991

Copyright (c) 2004 ProQuest Information and Learning Company
Copyright (¢) Columbia University

Bill Moyers
WOITIES
whether
feeding the
ratings
monster may
in time
betray the
service’s
origin as a
public forum

63



